Boekrecensie: Tienduizend hemels boven jou – Claudia Gray

Titel: Tienduizend hemels boven jou

Auteur: Claudia Gray

In deel een van De Vuurvogel reist Marguerite door het universum op zoek naar de moordenaar van haar vader, een zoektocht boordevol verrassingen. In deel twee van de serie krijgt ze opnieuw te maken met een grote vijand, die haar vriendje Paul in handen krijgt en zijn ziel versplintert en verspreidt over vier dimensies. Opnieuw reist Marguerite naar verschillende dimensies, dit keer om Paul te redden.

In Tienduizend hemels boven jou reist Marguerite opnieuw naar bijzondere, nieuwe werelden. Een San Francisco verscheurd door oorlog, de onderwereld in New York en een stad waar op de grond wonen als gevaarlijk wordt beschouwd. Die afwisseling van werelden geeft het verhaal vaart. Het is spannend om samen met Marguerite te ontdekken hoe iedere nieuwe dimensie in elkaar zit.

Niet alleen de werelden zorgen voor een vlot verhaal, ook het hoge gehalte aan actie helpen hieraan mee. Auteur Claudia Gray houdt van cliff-hangers, en die vind je aan bijna ieder einde van een hoofdstuk. Toch zijn ze niet altijd verrassend, en zie je ze soms zelfs al van ver aankomen. Jammer.

Ondanks de actie en de nieuwe werelden, leest het verhaal af en toe wat minder lekker door de schrijfstijl. Er wordt veel te veel uitgelegd, en vooral in de eerste paar hoofdstukken lijkt het meer een instructieboek dan een fijn verhaal. Af en toe wordt de lezer als dom beschouwd, en dat merk je door de vele herhalingen het boek.

Daarnaast is de liefde tussen Paul en Marguerite me net wat te zoetsappig. Marguerite blijft herhalen hoe bijzonder Paul voor haar is, en dat ze altijd van hem zal blijven houden, in welke dimensie dan ook. Toch bewijst ze hier en daar het tegendeel door te twijfelen aan hun relatie en hier veel over te mijmeren. Het kan de lezer op den duur gaan irriteren.

Opnieuw een spannend verhaal met veel actie en interessante nieuwe dimensies. Toch minder goed dan Gray’s eerste boek, en dat heeft te maken met het vele uitleggen en herhalen.

Aantal hartjes: ♥ ♥ ♥

Het boek is makkelijk te bestellen via Bol.com.