Boekrecensie: Onverschrokken – Lesley Livingston

Titel: Onverschrokken

Auteur: Lesley Livingston

Fallon is lid van de Cantii-stam, de dochter van een Germaanse koning en een groot aanbidder van haar zus en legendarische strijder Sorcha. Maar dan krijgt ze het bericht dat haar zus is overleden, en van haar vader mag ze niet in haar voetsporen treden en het Cantii-leger ingaan. De kans om haar verdriet te verwerken krijgt ze niet. Ze wordt ontvoerd door een slavenhandelaar en komt terecht in Rome, waar ze wordt getraind om een vrouwelijke gladiator te worden.

Zal ik heel eerlijk zijn? Ja. Ik had niet veel soeps verwacht van dit boek. Aan de kaft en de omslag te zien werd het een verhaal dat in het straatje van The Hungergames en Divergent zou passen. Maar hé, ik ben de beroerdste niet. En dus gaf ik Fallon de toekomstige gladiator een kans.

En praise the lord dat ik dat gedaan had. Hoewel Fallon net als Katniss en Beatrice een kick-ass karakter is en het boek in dat opzicht te vergelijken is met The Hungergames en Divergent, is de setting van het verhaal verdomd geniaal, zeg ik je. Ik heb nog nooit een verhaal gelezen over gladiatoren, laat staan vrouwelijke gladiatoren. De school waar Fallon terecht komt is goed beschreven en het liefst zou ik nu mijn speer en zwaarden willen pakken en als de wiedeweerga naar Rome vliegen.

Het leven van een gladiator komt natuurlijk niet zonder gevaren. Je kunt je dus wel voorstellen dat er niet veel meer van mijn nagels over is na de heftige scenes in de arena. En oh, de schrijver is er niet vies van om koppen te laten rollen en armen te amputeren. Niemand is veilig in zo’n arena. En daar buiten ook niet, trouwens.

En mag ik even een gat in de lucht springen om de karakterontwikkeling van Fallon? Vrijheid staat bij haar hoog op de to-do lijst, en hoewel die haar geheel ontnomen wordt, weet ze toch dat gevoel van vrijheid weer terug te vinden op het eind. En die hele domme beslissing die ze ergens aan het eind van het boek maakte, wel, iedereen maakt fouten. Toch?

Een origineel verhaal met kick-ass (vrouwelijke) karakters die niet vies zijn van een beetje bloed. I dig it.

Aantal hartjes: ♥♥♥♥

Het boek is gemakkelijk te bestellen via Bol.com.