Boekrecensie: Harteloos – Marissa Meyer

Titel: Harteloos

Auteur: Marissa Meyer

Marissa Meyer, the queen van de hervertellingen, heeft weer een nieuw boek uitgebracht. Harteloos is gebaseerd op Alice in Wonderland en vertelt het verhaal van de hartenkoningin voordat ze bekend stond als een wrede vrouw en voor ieder klein ding ‘Off with your head’ schreeuwde. Want toen ze nog jong was, wilde ze niets liever dan verliefd worden en een eigen bakkerij openen.

Een waarschuwing vooraf: ben je op dieet? Lees dit boek vooral niet. Van de bakkunsten van Lady Catherine Pinkerton krijg je honger. Overheerlijke macarons en zoete taartjes, where you at?! Die bakkunsten van de hartenkoningin waren een van de redenen waarom ik zo hield van dit boek. Haar talenten en dromen geven dit boek een magische sfeer die je voelt als je een sprookje leest.

Het verhaal voelt misschien klein aan. Catherine wil een bakkerij openen, maar de wereld werkt haar tegen. Toch gaat dit boek, ondanks de vele bladzijden, totaal niet vervelen. Dat komt vooral door de wereld die Meyer heeft gecreëerd. Het is zo vermakelijk om te lezen over de wereld waar je als kind al zoveel over nadacht. De hoedenmaker, Cherish en het theepartijtje zijn slechts een paar dingen die op fabuleuze wijze zijn uitgewerkt. Hoera!

Wat ik daarnaast zo knap vind aan de hervertellingen van Meyer, is het feit dat ze van een sprookje een compleet nieuw verhaal kan maken. Ze pakt slechts een paar elementen van het oude verhaal, en bouwt daarmee iets nieuws. Het heeft precies die juiste balans.

Ik was bang dat er opnieuw een oppervlakkige driehoeksverhouding in verwerkt zat, maar dat was godzijdank niet het geval. Ja, er was een machtige man waar ze niets van wilde en een arme jongen waar niet mee mocht trouwen. Maar het lag er niet te dik bovenop, en haar verboden liefde was eigenlijk best schattig.

Een originele (en overheerlijke) hervertelling van Alice in Wonderland, met al zijn magie behouden, maar toch vernieuwend.

Aantal hartjes: ♥♥♥♥

Nieuwsgierig geworden naar het boek? Het is makkelijk te bestellen via Bol.com.